Handbal op de basisschool

Handbal is een sport voor alle leeftijden en ook hier geldt jong geleerd is oud gedaan. Handbal past uitstekend in een lesprogramma van het basisonderwijs. Dus handbal in de lagere school? Natuurlijk! Waar kan je beginnen als leerkracht lichamelijke opvoeding?

Een aantal jaren geleden heeft de Vlaamse HandbalVereniging (VHV) de sport in de kijker gezet door een aantal trainingen met toelichting te filmen en die online te zetten. Op deze pagina willen we deze video’s onder de aandacht brengen van leerkrachten lichamelijke opvoeding die op zoek zijn naar ideeën voor hun lessen. Succes!!

Les 1 Doelen van uit stand

1. Keeperstrefbal
  2. Kegelmikken vanuit stand
  3. Kegeltrefbal
  4. Doelschieten uit stand
  5. Chaosdoelenspel

Les 2 Doelen vanuit sprong

1. Stuitbal
  2. Sprongworpfeest
  3. Mattrefbal
  4. Doelschieten al springend of vallend
  5. Aufsetzerbal

Les 3 het doelen

1. Pilonbal
  2. Doelschieten na samenspel
  3. Overloopjagersbal
  4. Doelschieten na 1/1 duel zonder bal
  5. Bouncerbal

Les 4 Aanval opbouwen en doelkans CREËREN Deel 1

In deze les: Aanval opbouwen en de doelkans creëren door middel van samenspel via lummelspelen

1. Zitvijfbal
  2. 3 tegen 1
  3. Pak het konijn
  4. 2 tegen 1
  5. Poortjesbal

Les 5 aanval opbouwen en doelkans CREËREN deel 2

In deze les: De aanval opbouwen en de doelkans creëren door middel van samenspel via doelspelen

1. Softhandbal
  2. 3 tegen 1 tegen 1
  3. Geef de bal
  4. 3 tegen 2
  5. Beachhandbal

Vragen over handbal op de basisschool

Heb je vragen over deze video’s dan kan je contact opnemen met David Willems, hij is als sporttechnische en promoter van de VHV betrokken bij de jeugdopleiding van HV Arena. Je kan David Willems bereiken via e-mail naar sporttechnische@hv-arena.be.